Tuesday 13 August 2013

MLM ayik yang buruk-buruk je?

بسم الله الرحمن الرحيم

Sebenarnya aku terfikir untuk share kisah MLM ni lepas aku baca satu status kawan aku yang kutuk Business MLM. Dan ada juga kata susah nak cari kawan yang iklas nk tolong kawan, kalau ada pun kawan-kawan MLM (dengan erti kata kawan-kawan MLM ni nak tolong ada sebab)


Sedih.

STATEMENT 1

❝ Buat duit dengan MLM? Tipu la MLM tu, orang atas goyang kaki, orang bawah yang kerja teruk ❝

Statement diatas memang agak 'famous' bila kita nak ajak kawan/member join Business MLM. (Sebenarnya saya pun selalu cakap macam tu before join MLM)

Orang atas goyang kaki? Dear, Kalau orang atas tak buat sale senang lenant tidur, orang bawah cari sale bersengkang mata dengan business, orang atas tu pun tak dapat apa tau!

habis tu kenapa upline saya kaya semacam je, tapi sale macam tak banyak pun. Cuba awak kenal upline awak 2-3 tahun sebelum dia berada di atas. Dia struggle, dia bersengkang mata, dia tak tidur malam so no wonder la sekarang boleh nampak dia happy tersenyum dengan kereta, rumah duit yang banyak. 

Untuk nak membuktikan statement 1 tidak benar, kami cuba untuk tidak mencari 'kaki/downline' untuk mencapai rank! ya, kami boleh buat sale, kami capai je 4 angka. Kalau kita pandang dalam bentuk negatif, negatif la dia.. Cuba kita pandang dari sudut positif, bukan mencari kaki atau downline, tetapi kita cuba untuk membina satu organisasi! ORGANISASI! ini bukan MLM yang goyang kaki berkepuk duit datang, tetapi ia datang dengan usaha, komited dan kerajinan


Upline-Mentor kepada downline! Upline-Ajar downline. Duplicate! Bukan Upline goyang kaki, Downline buat kerahan tenaga! WRONG!


STATEMENT 2

❝ Boleh ke nak dapat 3-4 angka sebulan, tipulah! Aku dah berbulan dengan MLM *** tapi habuk pun tarak, upline yang kaya ❝

Berbulan dengan MLM, tapi hasil tak ada. Banyak yang saya jumpa baru 2-3 bulan terus give up. Tetapi bila ditanya buat macam ni tak? Buat macam saya suruh tak? Erm malas la, ramai yang dah buat, ramai yang dah jual. Beribu alasan. Berbalik kepada statement 1, kita tengah membina organisasi, kita sedang plan, 1-3bulan tu baru permulaan untuk bertapak. Mungkin ada orang 1-3bulan terus beribu-ribu income, tapi cuba kaji balik, bagaimana orang lain boleh dan kenapa kita tidak. 

Tak kisah apa-apa business MLM yang kita ceburi, tapi kalau kita tak ada passion, tak ada usaha tak berdoa tak akan ada hasilnya. The best part is bila join MLM A tak ada hasil, tukar ke MLM B. Result sama je kalau kita sendiri tak berubah. Ada pula yang nak salahkan upline, tak ajar, tak guide. Dear, your upline nak kena monitor beratus-ratus anak, bukan awak je. so, kita mencari guru, bukan guru mencari kita.. Nak berjaya? Nak berubah? Jom mula dari sekarang!

Always Think Positive!


Nak juga selitakan gambar Upline gue, Master Farah. Merangkap Mentor. Kalau kita down kita call dia. Dia jauh dekat KL, kita dekat Perak je.. hehe..Walaupun kita jauh, kita selalu jumpa tau! anak murid, kenala cari cikgu ye idok..

Oh yang tak tahu apa itu MLM?--> http://www.ummiadni.com/apa-itu-mlm/


Lastly, pesanan penaja..hehe..ni kawan-kawan masa sekolah Menengah dulu, kita kawan even kita buat Business MLM yang BERBEZA! Kawan kan.. tipunyaaa sapa yang cakap orang MLM A nak kawan dengan MLM A je. MLM B xlayan? 

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Thx utk post ni....sy dlu pn anti MLM...tp bila dah masuk MLM satu ni...bru sy nmpk yg MLM ni byk ajar sy nilai2 positif sbnrnye,.,,dan bile kite ajak kwn buat MLM, sbnrnye kite bkn nk duit die, tp kite nk bg 'joran' kt die supaya die leh dpt 'ikan' hari2.. ;)

    ReplyDelete