Wednesday 7 September 2011

[RESEPI] Puding Trifle

Assalamualaikum,


Selamat Hari Raya Aidilfitri!! First time beraya sebagai suami isteri, jadi haruslah pakai baju sedondon supaya nampak macam pasangan bahagia gitu!! hahaa.. bukan2, saja nak bagi kawan2 jeles, nak ajak kawin awal juga!!

bila dah kau kawen, bukan saja family dia akan jadi family kau, tapi kawan2 dia pon akan jadi kawan2 kau, so...bila dah ada kawan dia ajak dia pergi open house, ko pon ikot la tunjuk muka, selain melantak makanan yang ada =D

Raya ke 5, hisham aka suami aku, pergi rumah kawan dia memenuhi undangan open house, punya la awal kami keluar takut sesat nak cari bandar utama, last2 blakang rumah je kot... dahla datang awal, so terpaksa la merasmikan open house rumah kawan dia.. dah habis kenyang melantak bagai, last2 dia keluarkan dessert, eh apa ni??? nampak macam sedap!!


see, nampak sedap kan, bukan ja luaran ja nampak sedap tapi bila dah makan... adoi... nyesal gila ajak sham share sebab masa tu aku rasa cam kenyang, sekali sedap, nak tambah malu! hahaha..  

bila dah balik, teringat ingat, aku pon upload la gambar ni kat fb, konon bleh kenyang la upload dekat fb, tetiba si syarfa syamimi ni pon berkenan!! terus mintak resepi dekat kawan hisham ni,, heheh..
dengan rasa xmalunya aku yg perempuan meminta resepi dekat si dia yang lelaki..
resepi je ada, buat nya belom... hampeh..

ni resepi dia, aku copy n paste dari kawan sham, encik firdaus!! thanx ya...

Puding Trifle


Bahan: Swiss roll, 1 tin fruit cocktail, Kristal Jelly (NONA), 1tin susu cair + 1 tin air + 7 sudu gula pasir, 4 sudu tepung custard, whipping cream + buah utk hiasan....

* 1st layer; susun swissrole yg dah dipotong nipis dalam bekas, n letak air fruit coktail, nak masukkan buah tu pon ok...

*2nd layer; masak 1 tin susu cair + 1 tin air + 7 sudu gula sampai mendidih.sambil tu, bancuh 4 sudu tepung custard ngan 1/2 tin air. Bila susu mendidih, slowkan api n masukkan bancuhan tepung kastad, kacau sampai pekat. Tuang atas lapisan 1 tadi. sejukkan sekejap kemudian tabur buah coktail. Ketepikan sekejap.

*3rd layer; bancuh jelly mcm instruction pada kotak jelly. biasanya klau guna jelly nona, 1 kotak + 2 mug air panas. make sure 2nd layer dah sejuk n keras before bancuh n tuangkan jelly. kalau x, jelly panas + 2nd layer x keras = x chantek...=)

*4th layer; Bila jelly dah beku letakkan whipping cream keatasnya. den boley la nak tabur buah2 apa pun....biasanya buah strawberry. utk kurangkan rasa masam buah, 
boleh taburkan coklat chip @ serbuk milo......


aku belom buat, tapi syarfa syamimi dah,
ni hasilnya!!!

sedap kan, tak sabar nk try, tapi nanti2 lah.. heeeee...

SELAMAT MENCUBA


Kalau nak tgk cara buat Triffle ni layer by layer boleh tgk dekat SINI

2 comments:

  1. laaaa mun..puding ni aku ada resepi..cuma yg aku punya xde whipping cream..so aku nk copy la resepi baru ni ek hahha

    skali gmbr tau aku copy..ampun! hahahha

    ReplyDelete
  2. alin nanti dh try buat jgn dilupa kepada bisnes partner mu ni tau...aku blk 15hb ni..so 16 ke ang buat xpe la..hahah sdpnya...

    ReplyDelete