Thursday 16 May 2013

Menyusu Penuh


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum,

Sejak mengandung lagi aku memang dah bertekad nak menyusu anak penuh 2 tahun, ekslusif breastfeed kata omputihnyaa..

Kita sendiri pun tahu kan banyak sangat kebaikan menyusu, lagipun dalam Islam sendiri digalakkan untuk menyusu sehingga 2 tahun.

Antara kelebihan susu ibu ni antaranya:


Tengok kan, tapi Alhamdulillah, bab antibodi tu memang kuat, sampai 8 bulan baru demam, dan sehari ja demam!

Tapi kan, memang banyak dugaan juga untuk aku menyusu penuh, ya tambah2 kalau ibu2 yang bekerja. Contoh masa aku jadi cikgu kejap tu, pukul 5 dah bangun untuk pump susu pagi2, walaupun sekolah 5 minit je dari rumah..

Pulak, punya sibuk dekat sekolah sampai tak sempat nak pump, pukul 4 balik rumah baru sempat! huhu
Dan sangat kesian dengan kawan2 yang ada keinginan nak menyusu penuh then pengasuh pulak terasa leceh nk cairkan susu la, dan last2 pengasuh pula pandai nak suruh guna susu formula. Nasib baik pengasuh adni memang orang yang pentingkan susu ibu. Lega sikit :)

Antara tips untuk menjayakan Penyusuan ialah:

1. Kuatkan azam! Berdoa. Banyak doa2 untuk banyakkan susu, Surah Hujurat juga aku amalkan semasa mengandung, untuk banyakkan susu.

2. Nursing blouse, untuk korang2 yang segan2 nak menyusu, nursing blouse memang penting!



Tips banyakkan susu?

1. Arwah mak mentua aku selalu suggest aku makan lobak putih, buat sayur air je.. Try la, inshaAllah menjadi.

2. Sayur sawi pun ok.

3. Power pumping and no stress

4. Supplemen!

Aku memang pengguna supplemen Shaklee, so memang aku ambil vitamin penyusuan ni. Nak detail Klik SINI.

Ada yang kata, xada effect pon! Habiskan duit atau bla..blaa.. Tapi tanya diri sendiri, wajar atau tak untuk ambil suplemen!

Checklist dibawah adalah KENAPA aku rasa Suplemen Wajar untuk aku!
✔ Adakah anda minum 3 gelas susu rendah lemak setiap hari?

✔ Adakah anda makan serat (fiber) setiap hari?

✔ Adakah anda makan ikan sekurang-kurangnya 2 kali dalam seminggu?

✔ Adakah anda makan 4 hidangan sayuran hijau setiap hari?

✔ Adakah anda makan 2 hidangan buah-buahan setiap hari?

✔ Adakah anda mengawal pengambilan makanan yang manis dan berlemak?

✔ Adakah anda mengekalkan berat badan yang ideal tanpa berdiet?

Jika jawapan anda TIDAK pada mana-mana soalan diatas, anda berpotensi mengalami kekurangan Vitamin!


Tepuk dada, tanya hati :)

Berminat nak berbincang/diskus atau order Suplemen Shaklee dengan harga BEST price!
 ✔ DIJAMIN HALAL & DILULUSKAN KKM
✔ TIADA KESAN SAMPINGAN
✔ SERVIS PANTAS & KONSULTASI PERCUMA


Saya pengguna tegar, jadi sedikit sebanyak dapat membantu korang2!

Anda berminat? Sila SMS/TEXT/Whatsapp ke nombor ☛013-6292754☚

PM —> https://www.facebook.com/messages/UmmiAdni



No comments:

Post a Comment